CIĄG DALSZY SPORU O DESZCZÓWKĘ

W informatorze Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy wydanym zimą 2022 r. przedstawiliśmy mieszkańcom istotę sporu spółdzielni mieszkaniowych w Bydgoszczy z Radą Miasta w Bydgoszczy dotyczącego opłat za odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej. Nadal oczekujemy na rozpoznanie przez Naczelny Sąd Administracyjny sprawy dotyczącej zgodności z prawem uchwały Rady Miasta Bydgoszczy nr XVIII/418/19 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia ceny za odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzenia opadów atmosferycznych.

Pomorska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Bydgoszczy wraz z innymi spółdzielniami mieszkaniowymi z Bydgoszczy zaskarżyła kolejną uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy nr LXI/1244/22 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustalenia ceny za odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzenia opadów atmosferycznych, zarzucając przede wszystkim brak podstaw prawnych do jej uchwalenia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 16 lipca 2024 r. sygn. akt II SA/Bd 58/24 oddalił skargi spółdzielni mieszkaniowych na uchwałę, ponieważ nie dostrzegł naruszenia prawa procesowego i materialnego przez organ samorządu terytorialnego.

Sąd uznał, że Rada Miasta Bydgoszczy posiadała kompetencję do uchwalenia sposobu ustalania cen i opłat za usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej, albowiem sporne opłaty nie charakteru opłaty przymusowej. Zdaniem Sądu, choć możliwość zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na terenie nieruchomość może być w pewnych sytuacjach trudne, to Uchwała daje możliwość zminimalizowania lub zrezygnowania z usługi odprowadzania wód, pod warunkiem ich zagospodarowania. Oznacza to, w opinii Sądu, że podmiot korzystający z nieruchomości posiada wybór w zakresie korzystania z systemu gminnej kanalizacji, a nie przymus.

WSA w Bydgoszczy stwierdził ponadto, że zarówno sposób ustalenia ceny, jak i sposób ustalenia opłaty muszą być kompleksowo uregulowane w akcie prawa miejscowego. W jego ocenie zaskarżona Uchwała zawiera kalkulację ceny oraz sposób obliczenia opłaty. W zakresie kalkulacji ceny Sąd uznał za wystarczające wskazanie we wzorze zawartym w Uchwale wartości przychodów
i wskazania elementów kosztotwórczych, a także odwołanie się do wniosku o zatwierdzenie opłaty. Sąd stanął także na stanowisku, że nie leży w zakresie jego kompetencji weryfikacja poprawności przedstawionej kalkulacji, ponieważ nie dysponuje on wiedzą specjalistyczną.

Pomorska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Bydgoszczy zdecydowała o wniesieniu skargi kasacyjnej od ww. wyroku z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze – zdaniem Spółdzielni – art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej nie może stanowić podstawy do ustanowienia opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, z uwagi na brak elementu dobrowolności przy korzystaniu z systemu kanalizacji deszczowej. Korzystanie z systemu kanalizacji deszczowej jest bowiem obowiązkowe. Obowiązek ten ma charakter prawny (tj. obowiązek przyłączenia budynku do sieci kanalizacji deszczowej) i faktyczny (możliwość zagospodarowania wód opadowych w przypadku większości przypadków jest teoretyczna).

Po drugie, w ocenie Spółdzielni, zaskarżona uchwała nie zawiera kalkulacji ceny i opłaty. W szczególności nie można za kalkulację uznać wzoru zawartego w § 1 ust. 2 Uchwały, ponieważ nie wynika z niego jakie koszty, pod względem rodzaju i wysokości poszczególnych kosztów, złożyły się na taką, a nie inną cenę usługi. Nieznane są wszystkie składowe kosztów, bowiem posłużono się wyrażeniem „w szczególności”. Tym samym, wskazana we wzorze wysokość niezbędnych przychodów dla zapewnienia świadczenia usług odprowadzania wód opadowych lub roztopowych w kwocie 34.274,8 tys. zł, odpowiadająca rzekomo wysokości kosztów, nie poddaje się weryfikacji pod kątem ekwiwalentności i rynkowości – ani sądu administracyjnego, ani adresatów uchwały.

Podkreślenia wymaga, że wniosek Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy Sp. z o.o. o zatwierdzenie opłaty, do którego odwołano się w treści Uchwały, ani też dane w nim zawarte, nie zostały zawarte w treści Uchwały ani w treści uzasadnienia Uchwały. Natomiast w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego – wszelkie kalkulacje winny zostać ujęte w treści aktu prawa miejscowego.

PSM w Bydgoszczy nie podziela również stanowiska WSA w Bydgoszczy, że sąd administracyjny nie jest uprawniony do weryfikacji prawidłowości przedstawionej przez Radę Miasta kalkulacji. Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby  bowiem, że żadna kalkulacja ceny, nawet najbardziej ogólnikowa i oderwana od faktycznych kosztów usługi, nie mogłaby zostać podważona w wyniku kontroli sądowoadministracyjnej.

Spółdzielnia będzie Państwa informować o sposobie rozstrzygnięcia sporu sądowego.

 

Karina Domżalska

RADCA PRAWNY

Nasi Partnerzy