Zarząd PSM w Bydgoszczy informuje, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 7 czerwca 2022 r., sygn. akt II SA/Bd 1018/21, uwzględnił skargę Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy z dnia 5 lipca 2021 r. (oraz sześciu innych spółdzielni mieszkaniowych z Bydgoszczy) i stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Bydgoszczy nr XVIII/418/19 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia ceny za odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzenia opadów atmosferycznych. W skardze PSM w Bydgoszczy podnosiła, że Rada Miasta Bydgoszczy przekroczyła swoje kompetencje, ponieważ żaden przepis prawa wskazany w podstawie prawnej uchwały nie upoważnia organu gminy do ustanowienia opłaty za usługę komunalną odprowadzania wód deszczowych i roztopowych do systemów zamkniętej lub otwartej kanalizacji deszczowej.
Wyrok WSA w Bydgoszczy nie jest prawomocny i gminie przysługuje prawo do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w ciągu 30 dni od doręczenia wyroku z uzasadnieniem. Prawomocne rozstrzygnięcie stanowić będzie podstawę do dochodzenia przez Spółdzielnię zwrotu zapłaconych należności z tytułu opłat za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych od Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy Sp. z o.o. Na skutek stwierdzenia przez sąd administracyjny nieważności uchwał przewidujących opłaty za odprowadzanie wód opadowych odpadnie podstawa prawna ustalenia tych opłat i uiszczone opłaty na rzecz MWiK w Bydgoszczy Sp. z o.o. staną się świadczeniami nienależnymi od momentu ich uiszczenia. PSM w Bydgoszczy będzie posiadać roszczenie do MWiK w Bydgoszczy Sp. z o.o. o ich zwrot o w przepisy kodeksu cywilnego dotyczące bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 w zw. z 410 Kodeksu cywilnego).
Ponadto, PSM w Bydgoszczy będzie również uprawniona do dochodzenia od gminy (Miasta Bydgoszczy) odszkodowania za szkodę spowodowaną wydaniem aktu prawa niezgodnego z prawem, na podstawie przepisów kodeksu cywilnego dotyczących naprawienia szkody wyrządzonej przy wykonywaniu władzy publicznej – art. 417 kodeksu cywilnego. Z mocy art. 417¹ § 1 Kodeksu cywilnego jeżeli szkoda została wyrządzona przez wydanie aktu normatywnego, jej naprawienia można żądać po stwierdzeniu we właściwym postępowaniu niezgodności tego aktu m.in. ustawą. W naszym przypadku warunek ten ziści się po uprawomocnieniu się wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (oddaleniu skargi kasacyjnej przez Naczelny Sąd Administracyjny lub w przypadku jej niezłożenia przez gminę).
W dniu 27 lipca 20022 r. doręczono do PSM wyrok WSA z uzasadnieniem. Jak wynika z jego analizy Sąd stwierdził nieważność uchwały z uwagi na naruszenie przez Radę Miasta Bydgoszczy art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. – o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 679), dalej: u.g.k. WSA w Bydgoszczy uznał, że opłata za usługę odprowadzenia wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzenia opadów atmosferycznych wprowadzona zaskarżoną uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy nie ma charakteru daniny publicznej, gdyż istnieje możliwość nieskorzystania z tej usługi. Jednocześnie WSA uznał, że cena która została ustalona nie poddaje się procesowi weryfikacji, ponieważ brak jest w zaskarżonej Uchwale regulacji o sposobie ustalenia ceny (kalkulacji) oraz określenia sposobu (metody) ustalania objętości odprowadzanych wód opadowych i roztopowych. Nadto, zdaniem WSA w Bydgoszczy, ani uchwała ani jej uzasadnienie nie reguluje sposobu ustalania opłaty za przedmiotową usługę dla pojedynczego odbiorcy, w szczególności organ stanowiący nie ustalił w jaki sposób, przez kogo i w jakim trybie miałaby być ustalana powierzchnia terenów, w tym dachów z których odprowadzane są wody opadowe oraz sposobu (metody) ustalania objętości odprowadzanych wód.
Po wnikliwej analizie orzeczenia i jego skutków na przyszłość PSM w Bydgoszczy Zarząd zdecydował o złożeniu skargi kasacyjnej od ww. wyroku, pomimo że akceptuje rozstrzygnięcie postaci stwierdzenia nieważności Uchwały. Kwestionujemy jednakże co do zasady możliwość stanowienia przez radę gminy w sprawach opłat za wody opadowe i roztopowe odprowadzane do kanalizacji deszczowej, ponieważ w naszej opinii art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k. w ogóle nie może stanowić podstawy do ustanowienia opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, z uwagi na brak elementu dobrowolności przy korzystaniu z systemu kanalizacji deszczowej.
Pomorska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Bydgoszczy ma zaszczyt poinformować,
że zajęła I miejsce w kategorii Ranking Najlepszych Inwestycji w Bydgoszczy w II kwartale 2022 r.
Nagroda przyznana została przez RynekPierwotny.pl za projekt Zielony Las – budynek 1.
https://rynekpierwotny.pl/ranking-inwestycji/bydgoszcz/ocena-q2-2022/
Bydgoski Budżet Obywatelski
Szanowni Mieszkańcy,
po raz kolejny mieszkańcy Bydgoszczy mają możliwość zgłaszać pomysły na realizację projektów w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Swoje pomysły zgłaszać można do 5 lipca 2023 roku. Każdy mieszkaniec Bydgoszczy, ma możliwość zgłoszenia we własnym imieniu po trzy projekty ponadosiedlowe, osiedlowe, mikroprojekty osiedlowe oraz trzy projekty społeczne. Na projekty programu BBO w tym roku przeznaczono 16 mln złotych. Zgłaszane projekty muszą mieścić się w zadaniach własnych gminy oraz być ogólnodostępne. Projekt może być złożony przez każdego mieszkańca Bydgoszczy, bez względu na wiek oraz bez konieczności posiadania meldunku.
Więcej na
Nowy system składowania odpadów
Pomorska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Bydgoszczy, jako PIERWSZA w naszym mieście, oddała do użytku mieszkańców jednego ze swoich osiedli półpodziemne pojemniki firmy MOLOK na odpady komunalne. Nowoczesne rozwiązanie ogranicza miejsce niezbędne do usytuowania pojemników – 10 m2 zamiast 50 m2 przy 20 tradycyjnych pojemnikach 1100 litrowych. Pojemniki półpodziemne są również bardziej higieniczne, ekologiczne – eliminują rozprzestrzenianie się brzydkich zapachów i uniemożliwiają dostęp zwierzętom. Dzięki współpracy z Urzędem Miasta i firmami wywozowymi możemy cieszyć się w naszym mieście najnowszymi rozwiązaniami funkcjonującymi w wielu miastach Polski, Europy i świata. Pomorska Spółdzielnia Mieszkaniowa w Bydgoszczy będzie korzystać z tych rozwiązań przy realizacji kolejnych inwestycji, a także będzie rozpatrywać możliwość ich zastosowania na istniejących już nieruchomościach.
Uchwały Walnego Zgromadzenia 25.05.2022 r.
ZAWIADOMIENIE
O PODJĘCIU UCHWAŁ PRZEZ WALNE ZGROMADZENIE NA PIŚMIE
Zarząd Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy zawiadamia, że na podstawie art. 36 § 9-13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648) oraz uchwały Zarządu nr 24/2022 z dnia 21 kwietnia 2022 r. zarządził podjęcie wybranych uchwał przez Walne Zgromadzenie Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy na piśmie.
Podjęcie uchwał przez Walne Zgromadzenie na piśmie nastąpi poprzez głosowanie na kartach do głosowania w trybie jawnym.
Głosowanie odbędzie się w dniu 25 maja 2022 r. w godzinach od 12:00 do 18.00 w następujących lokalach wyborczych:
- Sali Konferencyjnej Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy przy ul. Zaświat 30 w Bydgoszczy,
- Biurze Obsługi Klienta Pomorskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bydgoszczy przy ul. Strzeleckiej 59 w Bydgoszczy.
Pełna treść zawiadomienia dostępna jest w załączniku.
Bydgoski Budżet Obywatelski
Szanowni Państwo,
rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące regulaminu programu Bydgoski Budżet Obywatelski. Konsultacje potrwają do 22 kwietnia bieżącego roku. Mają zasięg ogólnomiejski i mogą w nich wziąć udział wszyscy mieszkańcy Bydgoszczy. Można zatem wnieść swoje uwagi i pomysły i przyczynić się do tego, by Bydgoski Budżet Obywatelski jeszcze lepiej spełniał oczekiwania mieszkańców.
Opinie można przedkładać za pośrednictwem internetowej ankiety dostępnej na stronie internetowej www.bydgoszcz.pl/bbo.
Zachęcamy Państwa do udziału w konsultacjach oraz do wniesienia uwag, ukierunkowanych na zmiany w regulaminie BBO, które pozwolą na realizację projektów na terenach spółdzielczych.
Ankieta, poza miejscami na wniesienie propozycji dotyczących narzędzi w komunikacji społecznej w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, daje m.in. możliwość podania w punkcie 1 zmian w regulaminie BBO, co powinno przełożyć się na zwiększenia zaangażowania mieszkańców i realizowane zadania uczynić ogólnodostępnymi (punkt 4 ankiety).
Aktualny zapis w regulaminie BBO stanowi, że w przypadku zadań inwestycyjnych (majątkowych) – wymagana jest lokalizacja na określonym terenie, który musi stanowić grunt znajdujący się w zasobie Miasta Bydgoszczy lub Skarbu Państwa we władaniu Miasta Bydgoszczy.
Taki zapis eliminuje z przedsięwzięć BBO np. osiedlowe tereny „wspólne” spółdzielni mieszkaniowych, pozostające w wieczystym użytkowaniu od gminy. Uniemożliwia tym samym realizowanie
na ww. terenach szeregu ciekawych i przydatnych dla mieszkańców miasta projektów.
Z powodu braku na osiedlach mieszkaniowych „zasobów miejskich”, powoduje to przepełnianie projektami, często na „siłę”, terenów zajmowanych przez należące do gminy placówki oświatowe lub realizację w ramach BBO projektów zawierających podstawowe zadania gminy.
Regulaminy budżetów obywatelskich, które na określonych zasadach umożliwiają realizację projektów na terenach niebędących w dyspozycji gminy mają m.in. miasta: Gdańsk, Sopot, Katowice, Świętochłowice, a w naszym regionie: Toruń, Inowrocław, Grudziądz. Podstawą jest najczęściej przedstawienie oświadczenia właściciela nieruchomości o woli użyczenia danego terenu
pod inwestycję wskazaną w projekcie na czas nie krótszy niż okres amortyzacji planowanych nakładów na danym terenie oraz deklaracja utrzymania infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.
Więcej informacji na temat Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego możecie Państwo znaleźć na stronie www.bdgbo.pl oraz na Facebooku www.facebook.com/bdgbo .